|
Coaching
Wie: Jos Timmermans. Vormt met collega Herman Snelder het bovenschools management van 13 rk-scholen in de Noordoostpolder en Kampen binnen de Stichting Christophorus in Emmeloord. Wat: Coachingtraject voor leerkrachten en teams
Waarom coaching?
'Wij zetten coaching al enige jaren in als instrument om het ziekteverzuim terug te dringen. Mensen die dreigen vast te lopen, krijgen coaching aangeboden. Hiermee voorkomen we dat ze daadwerkelijk uitvallen. Tijdens een coachingstraject kunnen allerlei vragen aan de orde komen. Vragen die liggen op het terrein van de werkdruk, het samenwerken met collega's, timemanagement of het aangeven van grenzen. Soms wordt een coachingstraject gevolgd door het gehele team. In dat geval is ook de directeur betrokken. Inzet is dan vaak het oplossen of voorkomen van conflicten en het verbeteren van de communicatie.'
En?
'Het loopt op alle scholen heel goed. In het begin is het voor sommige mensen wat bedreigend, maar iedereen maakt een eenmaal ingezet traject af. En ik heb nog niemand gehoord die na afloop niet tevreden is. We maken een onderscheid tussen coaching bij ziekte en bij disfunctioneren. In het eerste geval is de inzet te voorkomen dat iemand echt ziek wordt of een succesvolle reïntegratie na ziekte te bewerkstelligen. Bij disfunctioneren wordt coaching ingezet om de oorzaken te achterhalen waardoor iemand weer beter kan functioneren in het werk. En soms gaan leerkrachten na een coachingstraject andere keuzes maken. Dit kan betekenen dat iemand minder gaat werken of een andere werkkring zoekt. In een traject van teamcoaching is ook de directeur betrokken. Soms is hij of zij onderdeel van het probleem. Bovendien is de directeur degene die de problemen op de werkvloer moet oplossen en in de toekomst moet voorkomen. In de coaching krijgt hij of zij hiervoor handvatten aangereikt.'
Cedin?
'Ik ben bij Cedin terecht gekomen omdat ik zelf gecoacht ben tijdens mijn opleiding bovenschools management. Ik was daar erg enthousiast over en heb toen mijn coach, Joke Benedictus, gevraagd medewerkers binnen onze stichting te coachen. Dat pakt goed uit; ik ben nog niemand tegengekomen die geen 'klik maakte' met Joke. Dat zegt iets over haar deskundigheid en overwicht. Naast het coachingstraject loopt ook een begeleidingstraject vanuit Cedin rond integraal personeelsbeleid (ipb) en competentiemanagement. Die twee trajecten versterken elkaar. De inzet van beide is de schoolorganisatie te ontwikkelen en te verbeteren door te sturen op mensen.'
Resultaat?
'Uiteraard weten we niet hoe we ervoor zouden staan als we de coaching niet hadden ingezet. Toch durf ik de stelling aan dat dankzij coaching ons ziekteverzuim drastisch is gedaald. We komen van 9 procent en zitten nu rond de 4 procent. Daarnaast is een aantal conflicten binnen teams opgelost en ik ben ervan overtuigd dat er ook conflicten zijn voorkomen. Ik denk dat het uiteindelijke doel, de verbetering van de onderwijskwaliteit, dankzij coaching echt dichterbij komt.'
Toekomst?
'Een leerkracht van een van onze scholen volgt de opleiding tot supervisor. Zij werkt met collega's binnen de stichting als 'stagemateriaal'. Wellicht dat zij in de toekomst ook een rol op de andere scholen kan spelen. Voorlopig zullen we de expertise van Cedin blijven inhuren omdat dat gewoon erg goed bevalt. Ik ben ervan overtuigd dat een of andere vorm van coaching altijd een rol zal blijven spelen binnen onze organisatie. Het komt de kwaliteit van de stichting als geheel ten goede.' |
|