uitgelicht_logopedie_2.jpg Nieuwe cursussen
2010-2011

Meldt u nu aan...  
Lees meer...
.. cedin_brochure_website.jpg

Brochure
2010-2011

Voor primair onderwijs
Aanvragen

Topmenu_Home_01.jpg
Anderen over ons - beredeneerd aanbod

Beredeneerd aanbod

Wie: Willeke Brontsema, leerkracht groep 2
Waar: basisschool De Regenboog, Uithuizen
Wat: beredeneerd aanbod

Wat is een beredeneerd aanbod?

'Het betekent voor mij heel simpel dat alles wat je doet een reden heeft. Ik doe niets voor niets; kan altijd uitleggen waarom ik iets doe. Tijdens de margedagen die we volgen onder leiding van Cedin krijgen we heel inspirerende voorbeelden aangereikt die we kunnen toepassen in de klas. Ik ga daar zoveel mogelijk mee aan de slag. Zo ontstond ook het idee voor de letterwinkel.'
Concreet?
'Het begon allemaal met het prentenboek Het letterwinkeltje van Marianne Busser en Ron Schröder. Het verhaal gaat over opa Brom. Hij heeft een letterwinkeltje. Hij verkoopt letters in alle soorten en maten. Iedereen is klant bij hem: de juffrouw van de school, de bakker, een klein meisje en zelfs de koningin. Niet iedereen weet wat je nu eigenlijk met letters kunt doen. Gelukkig kan opa Brom dat heel goed uitleggen.'

'In de klas maakten we een letterwinkel. Met grote letters hing dit boven de hoek. In twee rekjes stonden 26 schoenendozen. In de kring gingen we samen alle letters opnoemen die we kenden. Wie kon, mocht de letter op een etiket schrijven dat op de voor- en achterkant van de doos werd geplakt. Toen we alle 26 letters hadden gevonden gingen we de letters, die allemaal door elkaar lagen, sorteren en in de goede doos opbergen. Daarna werden de dozen in de letterwinkel gezet. Hier stonden ook twee kassa's met nepgeld en twee boodschappenmandjes. Er lagen opschrijfboekjes en potloden. En kant-en-klare woorden om te lezen, na te schrijven of letters van te verzamelen. Alle ouders kregen een brief mee naar huis waarin de vraag stond om letters voor onze letterwinkel te maken. We kregen letters van papier, vilt, hout, rietjes, brooddeeg, plastiek, ijzer en zelfs een gehaakte letter.'

Resultaat?

'De kinderen vinden het geweldig. Weken zijn we bezig geweest met letters en woorden. De hele klas stond in het teken van de letters. In een andere hoek konden de kinderen letters versieren en als ze klaar waren brachten ze die naar de letterwinkel waar ze in de juiste doos werden opgeborgen. De kinderen liepen voortdurend door het lokaal en lazen en schreven alle woordjes die ze tegenkwamen. Tijdens het drinken en eten van koekjes werden de verpakkingen geïnspecteerd op letters. Sommige kinderen begonnen spontaan woordjes te lezen en keken me dan stomverbaasd aan dat ze dat konden. Ik weet vrijwel zeker dat deze kinderen volgend jaar in groep 3 het lezen heel snel zullen oppakken.'

Vervolg?

'Mijn collega in groep 1 is ook op deze manier aan het werk gegaan en ook zij is enthousiast. Volgend jaar start groep 3 met een nieuwe leesmethode Veilig leren lezen en daar sluit deze werkwijze perfect op aan. Ik heb nog één grote wens en dat is de nieuwe Schatkist te kunnen aanschaffen. Dan zitten we helemaal goed met het oog op de doorgaande leerlijn die onze school realiseert.'

Cedin?

'De bijeenkomsten van Cedin zijn een voortdurende inspiratiebron. Niet alleen de letterwinkel is daaruit voortgekomen. Inmiddels ben ik bezig om in het thema circus waar we nu mee aan de slag gaan, de vaardigheden meten en ruimte in te bouwen. Kinderen gaan de afstand naar de circustent meten met stokjes, ze plaatsen op de weg ernaartoe bijvoorbeeld zes huisjes en drie boompjes, ze zetten de kortste route uit en de langste, enzovoort. Hier kun je eindeloos op variëren. Ook dit is beredeneerd aanbod want ook dit doe ik met een duidelijk doel voor ogen.'