uitgelicht_logopedie_2.jpg Nieuwe cursussen
2010-2011

Meldt u nu aan...  
Lees meer...
.. cedin_brochure_website.jpg

Brochure
2010-2011

Voor primair onderwijs
Aanvragen

Topmenu_Home_01.jpg
Anderen over ons - Rots en Water

Rots en Water

Wie: Lucas Wolda
Waar: de Boerschool, Wijnaldum (gemeente Harlingen)
Wat: Rots en Water

Wat is Rots en Water?

'Rots en Water is een psycho-fysieke training voor leerlingen vanaf groep 5. De fysieke oefening vormt het vertrekpunt, maar het doel is dat leerlingen zelfvertrouwen, zelfbeheersing en zelfreflectie ontwikkelen. De rots staat voor stevigheid, standvastigheid en grenzen stellen, het water voor meebewegen en je verplaatsen in de ander. Kinderen leren dat door met hun lichaam bezig te zijn, maar ook door te communiceren. Zij worden sterker en behendiger, leren omgaan met agressie en conflicten en krijgen meer controle over hun lichaam, hun emoties en gedachten.'

Waarom dit programma?

'Wij zijn een kleine school met 50 leerlingen in een klein dorp. De kinderen komen elkaar overal tegen. Dat betekent dat pesterijtjes die op school beginnen buiten voortgezet kunnen worden en andersom. Juist omdat we in zo'n kleine gemeenschap leven, vind ik het belangrijk te investeren in 'omgaan met elkaar'. Na overleg kozen we voor Rots en Water, ook omdat het bestuur van het openbaar onderwijs in de gemeente Harlingen het programma zou aanbieden voor alle leerlingen vanaf groep 5. Ik wilde het graag verbreden en ook jongere leerlingen laten deelnemen. Cedin stemde hiermee in en paste het programma aan zodat op onze school ook de leerlingen van groep 3 en 4 meedoen.'

Concreet?

'De training begint met een bijeenkomst voor ouders en leerkrachten. Dit is belangrijk omdat het programma breed gedragen moet worden en het liefst ook in de klas en thuis voortgezet wordt. Net als de kinderen gingen wij ook echt aan de slag met de oefeningen. Op blote voeten beleefden wij wat de kinderen later ook zouden beleven. Je krijgt een duw van een ander. Hoe reageer je daarop? Je kunt terugduwen (rots) of bang worden en weglopen. Je kunt ook meebewegen (water), maar de ander wel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent. Die keuze maak je zelf. Het gaat erom dat je je bewust wordt van je reactie en de gevolgen daarvan leert overzien. Na deze bijeenkomst volgen 10 lessen voor de leerlingen. Soms de meisjes en de jongens apart, soms samen.'

Resultaat?

'De groepen 3, 4 en 5 hebben de training eind 2007 gevolgd en de kinderen vonden het allemaal geweldig om te doen. Nu zijn de groepen 6, 7 en 8 aan de beurt. De groepsleerkracht is altijd aanwezig bij de Rots en Watertraining van de kinderen. Dat maakt het mogelijk er later in de klas op terug te grijpen. Zo was er vorige week een akkefietje tussen twee leerlingen. Niets ernstigs, maar wel vervelend. 'Wat doe we', vroeg ik de kinderen, 'rots of water?' Beide kinderen glimlachten en besloten dat 'water' de beste optie was. Door hen even bewust te maken van de situatie, was het probleem al opgelost.'

'Wij hebben geen problematische situatie op school en hebben Rots en Water dus niet nodig om een probleem op te lossen. Maar dat is juist het mooie. Ik denk dat dit programma heel goed preventief kan werken. Door kinderen al zo jong actief te leren grenzen te stellen, maar ook rekening te houden met elkaar, bevorder je mijns inziens een harmonieuze manier van samenleven.'

Cedin? 

Boaz Bijleveld van Cedin voert de training bij ons en de andere openbare scholen uit. 'Hij is flexibel in het maken van afspraken en neemt onze situatie als uitgangspunt'. 

Vervolg?

'Het liefst zou ik een soort onderhoudscontract hebben zodat elke groep elk jaar een herhalingsbijeenkomst Rots en Water kan volgen. Zo houd je het levend, zowel voor de kinderen als voor onszelf en de ouders. Ik hoop dat we een constructie kunnen vinden die dat mogelijk maakt.'