uitgelicht_logopedie_2.jpg Nieuwe cursussen
2010-2011

Meldt u nu aan...  
Lees meer...
.. cedin_brochure_website.jpg

Brochure
2010-2011

Voor primair onderwijs
Aanvragen

Topmenu_Home_01.jpg
Anderen over ons - Taallijn VVE

Taallijn VVE

Wie: Hannie Lebesque
Waar: peuterspeelzaal De Holle Bolle Boom in Marum
Wat: invoering taallijn VVE – module Gesprekken met kleuters

En?

'In het begin waren we er niet blij mee. We waren ook al bezig het voorschoolprogramma BAS in te voeren en aan beide programma's zat een intensief scholingsprogramma vast.
Maar goed, uiteindelijk hebben we er veel aan. We zijn ons veel bewuster van de manier waarop we met peuters praten.'

Concreet?

'Je bent erg geneigd gesloten vragen te stellen, vragen waar een kind alleen maar ja of nee op kan antwoorden. Dat nodigt niet echt uit tot een gesprek. Dát heeft de cursus ons geleerd; vragen te stellen die peuters aanleiding geven om te gaan praten.'

Cedin?

'Een videotraining maakte deel uit van de cursus. Een begeleidster van Cedin kwam in de groep filmen. Doodeng vond ik dat. Maar door de manier waarop ze dat deed; zo rustig en zo vreselijk vriendelijk, merkte ik al snel niet meer dat ze er was. Ook de kinderen vonden het heel normaal. Het nabespreken van de band was erg nuttig. Ik zag mezelf dingen doen waarvan ik me echt niet bewust was.'

Resultaat?

'Ik denk veel meer na over waarom ik met welk kind een bepaalde activiteit wil doen. Vervolgens maak ik daar ook echt tijd voor en zorg ik ervoor dat ik me niet laat afleiden door dingen die tussendoor gebeuren. Door de cursus heb ik ontdekt dat een gesprekje met een kind soms nog wel belangrijker en nuttiger is dan een plak- en knipwerkje.'

Vervolg?

Volgend schooljaar starten we met de module woordenschat. Op zich hebben we er zin in, het is alleen zo jammer dat we de cursus in onze eigen tijd moeten volgen.'